Handels i Almedalen: vittnesmål om hyvling

-  Det gick bra för butiken, man tänkte att snart kan vi nog få fler timmar. Men så kom ett besparingspaket. På vår butik skulle 48 av 65 anställda få sina timmar hyvlade. Vi blev helt chockade...

Handels seminarium i Almedalen, ”Vad innebär en trygg anställning i framtiden” inleddes med en berättelse från verkligheten. Andreas, förtroendevald på en Citygross-butik, berättade vad som hände när hans arbetsplats drabbades av hyvling.

- Det fanns ingen rättvisa, det var helt godtyckligt vilka som drabbades. Det kändes som att de som någon gång varit obekväma, eller sagt ifrån, de fick färre timmar.

Andreas själv fick gå ner från 24 till 20 timmar i månaden, efter åtta års anställning. Det kunde han inte leva på, så han tackade nej till ett jobb med färre timmar. Han hade ”tur” som inte hade familj och som kunde flytta och ta ett jobb i en annan bransch.

Handels seminarium var populärt, LO-tältet var knökfullt av intresserad publik. Men Andreas berättelse är inte speciell, tyvärr. Så här ser verkligheten ut för många av Handels medlemmar, berättade Handels ordförande Susanna Gideonsson, som satt i seminariets panel tillsammans med Jessika Roswall, M, riksdagens arbetsmarknadsutskott och Ylva Johansson, S, arbetsmarknadsminister.

Sedan domen i Arbetsdomstolen som gjorde det fritt fram för hyvling har Handels haft 500 förhandlingar om hyvling. Den senaste var i Visby igår. På en butik med 11 anställda ska fem gå ner från heltid till deltid.

- Det här innebär att arbetsplatserna tystnar, man vågar inte säga ifrån, när man riskerar att drabbas av hyvling helt godtyckligt, när som helst, konstaterade Susanna Gideonsson.

Handels ordförande betonade flera gånger det väsentliga att människor måste kunna leva på sina jobb och sin lön. Det är ett självklart krav, en bottenplatta. Det är bättre att några få blir uppsagda och kan gå vidare, med hjälp av omställning, än att alla får färre timmar och lägre lön. Utgifterna för mat, hyra och allt annat är ju desamma.

Ylva Johansson pekade också på problemet med allmän visstid, som används utan anledning. Socialdemokraterna vill avskaffa allmän visstid, bara tillåta visstidsanställningar när det verkligen finns skäl till det. När det gäller hyvling hänvisade hon till en utredning som nuvarande regering tillsatt. Till årsskiftet ska den bland annat komma med förslag på hur man kan komma tillrätta med hyvling.

Skulle det då bli Moderaterna som tar emot utredningen lär dock hyvling finnas kvar. Jessika Roswall ville inte säga att hennes parti vill göra något åt fenomenet:

-  Nej, hyvling kan vara gynnsamt för alla parter. Jag tror att det finns situationer där hyvling är att föredra jämfört med uppsägning. Det kan vara bättre att hyvla än att säga upp, det tror jag, sa hon.

Sista ordet fick dock Susanna Gideonsson. Hyvling är inte lösningen, slog hon fast.

-  Att människor inte ska kunna försörja sig på sina jobb, det är inte lösningen.

Handels seminarium ”Vad innebär en trygg anställning i framtiden” hölls på eftermiddagen onsdagen den 4/7. Se seminariet ovan!

Läs mer om hyvling här.

Uppdaterad: 4 juli 2018