Press

Är du journalist och har frågor om Handels eller vill komma i kontakt med våra företrädare? Ring vår pressjour på 010-450 89 80. Pressjouren är öppen måndag-fredag. Du kan också mejla till press@handels.se.

Våra senaste pressmeddelanden:

• 2022-06-09Pressmeddelanden

Kvinnor som jobbat i handeln har i snitt en pension under relativ fattigdomsgräns

En kvinna som jobbat i butik hela yrkeslivet blir ”fattigpensionär" när hon går i pension. Orsaken är villkoren i handeln, med deltidsarbete som standard, och att det svenska pensionssystemet inte är tillräckligt bra. Det framgår av Handels rapport En studie av handelsanställdas pensioner, som presenteras idag den 9 juni. ”Rapporten visar att det är fullt möjligt att jobba ett helt yrkesliv inom handeln, med otrygga anställningar och ofrivilliga deltider, och ändå inte få ihop pension som går att leva på. Det är som vanligt kvinnorna som möter de värsta konsekvenserna av otryggheten. Den

• 2022-06-08Pressmeddelanden

Inbjudan till rapportsläpp och seminarium om pensioner

Just nu är samtliga riksdagspartier överens om att pensionerna behöver höjas, men hur mycket, på vilket sätt och för vilka pensionärer? Och inte minst – hur påverkar deras förslag Handels pensionärer? Två förslag ligger just nu på bordet – ett från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet och ett från Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna. Handelsanställdas förbund har tagit fram en ny rapport om Handelsmedlemmars pensioner. Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer inleder, sedan kommer rapportförfattarna John Linde och Anton Strömbäck att

• 2022-05-04Pressmeddelanden

Rättelse: Varsel om strejk på butik utan avtal i Borås, inte Ulricehamn.

Handels varslar om att lägga ner allt arbete på butiken AD bildelar i Borås. Om inte företaget tecknar kollektivavtal inleds strejken på morgonen den 16 maj. Tidigare pressmeddelande om att detta gällde butik i Ulricehamn är felaktigt. AD bildelar är en butik som säljer just bildelar, med cirka tio anställda. Butiken har inte kollektivavtal och det är Handels medlemmar på arbetsplatsen som står bakom kravet. - De saknar mycket av det som ingår i ett kollektivavtal, till exempel ob-ersättning och övertidsersättning. Självklart vill de ha samma villkor som andra anställda i handeln,

• 2022-05-04Pressmeddelanden

Varsel om strejk på butik utan avtal i Ulricehamn

Handels varslar om att lägga ner allt arbete på butiken AD bildelar i Ulricehamn. Om inte företaget tecknar kollektivavtal inleds strejken på morgonen den 16 maj. AD bildelar är en butik som säljer just bildelar, med cirka tio anställda. Butiken har inte kollektivavtal och det är Handels medlemmar på arbetsplatsen som står bakom kravet. - De saknar mycket av det som ingår i ett kollektivavtal, till exempel ob-ersättning och övertidsersättning. Självklart vill de ha samma villkor som andra anställda i handeln, berättar Ernad Suntic, ombudsman på Handels avdelning i Borås. Varslet

• 2022-03-31Pressmeddelanden

Nio av tio i handeln vill ha mer inflytande över miljö- och klimatarbetet på jobbet

Företagen har inte kommit tillräckligt långt i klimatarbetet och osäkra anställningar är ett av flera hinder för anställdas engagemang. Det framgår av en Novus-undersökning bland runt 1000 Handelsmedlemmar som jobbar i butik och på lager och e-handel. Undersökningen ligger till grund för Handels nya rapport Så kan anställda bidra till handelns miljö- och klimatomställning – om anställdas roll och deras förväntningar på facket. En stor majoritet av de medlemmar som svarar på undersökningen tycker inte att dagens kompetensutveckling lever upp till de krav och förväntningar som ställs på ökad

< Föregående12345...
Uppdaterad: 24 april 2020

Handels pressrum

Sök eller prenumerera på våra pressmeddelanden i vårt nyhetsrum hos Cision.

Till vårt pressrum

Kontakter i landet

Försteombudsmännen på Handels avdelningar är förbundets talespersoner i lokala pressfrågor.

Våra avdelningar