Press

Är du journalist och har frågor om Handels eller vill komma i kontakt med våra företrädare? Ring vår pressekreterare på 010-450 89 80. Presstelefonen är öppen måndag-fredag. Du kan också mejla till press@handels.se.

Våra senaste pressmeddelanden:

• 2020-02-26Pressmeddelanden

OB-ersättningen i handeln – värd sex miljarder

Så vill Handels modernisera ersättningen Handelsanställdas förbund släpper idag en rapport om den mytomspunna OB-ersättningen, ersättningen för obekväm arbetstid.  – Något de flesta känner till är att OB-ersättningen är bra i detaljhandeln. Nu vill vi visa hur stor betydelse den har för inkomsten för anställda och dessutom skingra några myter, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handels.  Värdet av OB-ersättningen är för handelsanställda sex miljarder kronor över ett år. Nidbilden att det främst är extraarbetande skolungdom som tar del av OB-ersättningen stämmer inte. – Det

• 2020-02-04Pressmeddelanden

Tuff avtalsrörelse för handeln väntar

Efter att ha analyserat budet från arbetsgivarparten Svensk Handel kommenterar nu Handels ordförande Susanna Gideonsson budet. – Vi är bestörta över vissa av förslagen Svensk Handel lägger fram. Vi har mycket svårt att förstå hur deras förslag leder till utveckling för handeln, säger Susanna Gideonsson. Förutom fryst ingångslön, vilket kommer leda till än större inkomstojämlikhet föreslås även fler otrygga anställningar. Svensk handel vill kraftigt försämra ersättningen för obekväm arbetstid. Samtidigt vill man fler jobbar deltid. Just deltidsarbetande är de som är mest beroende av OB-

• 2020-01-28Pressmeddelanden

Ny tid: Pressträff Handels yrkanden avtalsrörelsen 2020

Varmt välkommen till pressträff där Handelsanställdasförbund presenterar fokusområden och yrkanden inför avtalsrörelsen 2020. OBS: Ny tid 10.15 fredag 31 januari. Välkommen till pressträff 31 januari 10.15 när Handelsanställdas förbund presenterar fokusområden och yrkanden inför avtalsrörelsen 2020. Avtalen rör den privata handeln samt lager och e-handel i hela Sverige. Tidigare på morgonen har yrkanden växlats med arbetsgivarorganisationen Svensk Handel vilket utgör ett startskott för avtalsrörelsen i handeln. Deltar gör ordförande Susanna Gideonsson, vice ordförande Linda

• 2020-01-24Pressmeddelanden

Pressträff: Handels yrkanden avtalsrörelsen 2020

Välkommen till pressträff 31 januari 10.45 när Handelsanställdas förbund presenterar fokusområden och yrkanden inför avtalsrörelsen 2020. Avtalen rör den privata handeln samt lager och e-handel i hela Sverige. Tidigare på morgonen har yrkanden växlats med arbetsgivarorganisationen Svensk Handel vilket utgör ett startskott för avtalsrörelsen i handeln. Deltar gör ordförande Susanna Gideonsson, vice ordförande Linda Palmetzhofer samt avtalssekreterare Per Bardh. Möjlighet till enskilda intervjuer finns efter pressträffens avslutande. Underlag och beräkningar kommer att delas ut på plats.

• 2019-11-28Pressmeddelanden

Hälften av butikernas skyddsombud: Julmusiken mer påfrestande

När medlemmar i Handels 2018 svarade på frågan om hur de ser på julmusiken i butikerna ansåg 40 procent att den var mer påfrestande än musik under resten av året. I en ny undersökning har butikernas skyddsombud, som är experter på arbetsmiljö fått svara på frågan. Hälften av skyddsombuden anser julmusiken vara mer påfrestande. – Att julmusiken är mindre omväxlande och att personalen inte har inflytande över den blir ett arbetsmiljöproblem. Musiken finns bara där, att stå ut med under hela arbetsdagen i en redan stressig julhandel. säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och

< Föregående12345...