Press

Är du journalist och har frågor om Handels eller vill komma i kontakt med våra företrädare? Ring vår pressjour på 010-450 89 80. Pressjouren är öppen måndag-fredag. Du kan också mejla till press@handels.se.

Våra senaste pressmeddelanden:

• 2021-12-13Pressmeddelanden

Kenth Petterssons minnesfond 2021 till fackklubb på Zara och forskare i Göteborg

En fackklubb som fått Arbetsmiljöverket att inse hur dåliga scheman påverkar arbetsmiljön. Forskning som visar hur flexibel bemanning i handeln påverkar arbetsmiljön negativt. Det är årets mottagare av stipendier ur minnesfonden för Kenneth Petterssons minne. Kenth Pettersson var ordförande för Handels 1991-1999 och sedan generaldirektör för Arbetsmiljöverket. Efter hans död inrättade Handels en minnesfond, som delar ut stipendier till bra insatser i arbetsmiljöfrågor för handelsanställda. I år delas två stipendier ut, till fackklubben på Zara i Helsingborg, som får 15.000 kronor, och

• 2021-11-01Pressmeddelanden

Ny rapport: Den fria frakten hotar både arbetsmiljö och klimatet

E-handeln växte med hela 40 procent under pandemiåret 2020, men tillväxten slår hårt mot både arbetstagarna och klimatet. Det visar en färsk rapport från fackförbunden Handels, Seko och Transport. Under pandemin har anställda inom såväl post, transport och lager upplevt ökat utnyttjande, mer övervakning och försämrad arbetsmiljö. Tillväxten har också bidragit till ökade utsläpp och ett ohållbart resursutnyttjande som riskerar att stjälpa Sveriges klimatomställning. Förbunden kräver krafttag från bransch och politiker för att få rätsida på problemen. ”Arbetstagarna och klimatet får betala ett

• 2021-10-25Pressmeddelanden

Stora arbetsmiljöbrister i handeln, visar ny undersökning

Drygt hälften av alla butiker bryter mot regeln om kassaarbete max två timmar i sträck. Hälften av butikerna upplyser inte ens kunderna om hur de ska vända varan rätt i kassan. Bara var tredje butik låter anställda rotera mellan arbetsuppgifter. Det visar årets enkät om arbetsmiljön bland Handels skyddsombud. "För att du ska hålla som butiksanställd går det inte att sitta i kassan många timmar i sträck och rotation är ett måste. Arbetet både inom detalj- och partihandel är i hög grad kroppsligt ansträngande, med såväl tunga lyft som repetitivt arbete och påfrestande arbetsställningar. Det

• 2021-10-07Pressmeddelanden

Ny rapport visar butiksanställdas oro under Covid-19

Åtta av tio butiksanställda har oroat sig mycket för att de ska ta med sig smitta hem från jobbet till sin familj. Hela en tredjedel av de anställda har känt oro på grund av att butiken haft bristfälliga rutiner eller åtgärder mot smitta. Andra orsaker till oro har varit att kunder haft en nonchalant attityd och inte hållit avstånd. Det framgår av rapporten Butiksanställdas hälsa under covid-19-pandemin, som Handels släppt idag. Rapporten bygger på en enkätundersökning till anställda i olika typer av butiker, dels dagligvaruhandel (matvarubutiker), dels sällanköpshandel (till exempel

• 2021-05-06Pressmeddelanden

Fyra nya namn - här är Handels nyvalda förbundsstyrelse

Idag har Handels kongress valt en ny förbundsstyrelsen. Fem kvinnor och fyra män valdes till förbundsstyrelsen och det var valberedningens förslag som röstades fram. Av nio ledamöter är fyra nya i rollen som förbundsstyreseledamot. [image] Handels förbundsstyrelse 2021-2026, med ledamöterna från vänster till höger: Linda Palmetzhofer, förbundsordförande Elisabeth Brandt Ygeman, 1:e vice förbundsordförande Martin Nyberg, 2:e vice förbundsordförandeMelinda Hedström, avdelningen i Umeå, KappAhl Tommie Hägg, avdelningen i Halmstad, Heléns Rör  Elin Westerberg, avdelningen i

< Föregående12345...
Uppdaterad: 24 april 2020

Handels pressrum

Sök eller prenumerera på våra pressmeddelanden i vårt nyhetsrum hos Cision.

Till vårt pressrum

Kontakter i landet

Försteombudsmännen på Handels avdelningar är förbundets talespersoner i lokala pressfrågor.

Våra avdelningar