Press

Är du journalist och har frågor om Handels eller vill komma i kontakt med våra företrädare? Ring vår pressekreterare på 010-450 89 80. Presstelefonen är öppen måndag-fredag. Du kan också mejla till press@handels.se.

Våra senaste pressmeddelanden:

• 2019-11-28Pressmeddelanden

Hälften av butikernas skyddsombud: Julmusiken mer påfrestande

När medlemmar i Handels 2018 svarade på frågan om hur de ser på julmusiken i butikerna ansåg 40 procent att den var mer påfrestande än musik under resten av året. I en ny undersökning har butikernas skyddsombud, som är experter på arbetsmiljö fått svara på frågan. Hälften av skyddsombuden anser julmusiken vara mer påfrestande. – Att julmusiken är mindre omväxlande och att personalen inte har inflytande över den blir ett arbetsmiljöproblem. Musiken finns bara där, att stå ut med under hela arbetsdagen i en redan stressig julhandel. säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och

• 2019-11-14Pressmeddelanden

50 000 anställda i handeln tjänar mindre än en fattigpensionär

Handelsanställdas förbund släpper idag en ny rapport om löneläget i detaljhandeln. Rapporten visar de faktiska löneinkomsterna för omkring 150 000 anställda i detaljhandeln. Rapporten, Vilka löner och arbetstider kan man försörja sig på? En studie av löner, löneinkomster och arbetstider i detaljhandeln visar att en tredjedel av alla anställda i detaljhandeln tjänar mindre än en fattigpensionär. Den beräknade fattigdomsgränsen för en ensamstående pensionär 2018 var 12 685 kronor per månad. Detta motsvarar en löneinkomst på 15 600, med en genomsnittlig kommunalskatt på 32 kronor.

• 2019-11-13Pressmeddelanden

Lyko Online är Handelns bästa arbetsplats 2019

Årets vinnare av priset för handelns bästa arbetsplats är e-handelsföretaget Lyko i Vansbro. Handels delar varje år ut ett pris till den bästa arbetsplatsen i handeln. Årets vinnare är e-handelsföretaget Lyko i Vansbro. Priset delas ut 13 november klockan 11.30 på Lyko i Vansbro. – Vi instiftade priset för att lyfta de goda föredömen som finns i branschen. Företag som tar ansvar för goda arbetsvillkor och bra arbetsmiljö. Lyko är en framgångssaga som också värnar sin viktigaste tillgång, personalen, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund. Alla medlemmar i

• 2019-10-21Pressmeddelanden