Press

Är du journalist och har frågor om Handels eller vill komma i kontakt med våra företrädare? Ring vår pressekreterare på 010-450 89 80. Presstelefonen är öppen måndag-fredag. Du kan också mejla till press@handels.se.

Våra senaste pressmeddelanden:

• 2019-05-23Pressmeddelanden

Ny rapport - Fortsatt goda vinster i detaljhandeln

Svenska företag inom detaljhandeln går bra, och klarar den pågående strukturomvandlingen. Det är slutsatsen i den nya rapporten Hur har handelns vinster och lönsamhet påverkats av strukturomvandlingen? från Handelsanställdas förbund. Rapporten visar att handeln som bransch klarar att växa och vara lönsam samtidigt som det pågår en stark strukturomvandling. – Vi ville se om det stämmer att handeln är utsatt av sånt hårt tryck som det ofta sägs i debatten. Vi fann att handeln mår bra, och att företag som satsar på sin personal går ännu bättre, säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handels.

• 2019-05-03Pressmeddelanden

Ny rapport - ensamarbete i handeln ökar stressen och ger sämre arbetsmiljö

Idag släpper Handels en rapport där anställda i handeln tillfrågats om ensamarbete. Svaren visar att ensamarbetet ökat och att problemen är omfattande. Det största problemet är att inte kunna ta korta pauser, till exempel för att gå på toaletten. Istället håller man sig eller tvingas lämna arbetsplatsen. Drygt hälften av de svarande arbetar någon gång helt ensamma eller så långt från sina arbetskamrater att de inte kan höra varandra om de ropar. Detta skapar oro för kunder som agerar hotfullt, arbetsolyckor och annat. – Ensamarbete blir vanligare och ger dessutom dålig arbetsmiljö. Många

• 2019-02-13Pressmeddelanden