Butikssäljare tävlar i yrkes-SM

Mode, heminredning och multimedia. Det är i de miljöerna som årets yrkes-SM i nya tävlingsgrenen butikssäljare avgörs.

Tävlingen är en del av yrkes-SM som arrangeras i Uppsala denna vecka, 25-27 april. Hundratals yrkesskickliga gymnasieungdomar inom ett 40-tal yrken tävlar mot varandra. För första gången är butikssäljare en officiell gren. Andra yrken som rör handeln (och som varit med även under tidigare yrkes-SM) är Visual merchandiser, det vill säga de som jobbar med skyltning, florister och frisörer.

När det gäller butikssäljare handlar det om tre tävlingsmoment inför publik, som utförs under olika dagar. Tävlingen är utformad som ett rollspel mellan säljare och kund, med vissa givna förutsättningar, till exempel vilken vara som ska säljas i mode-, heminrednings- och multimedia-butiken.

Åtta ungdomar tävlar om SM-titeln för butikssäljare. De har kvalificerat sig via tävlingar i sin egen skola och på regional nivå. 

Det är företagen Åhléns och Clas Olsson som står för scenografin i butikssälj. Juryn är dels representanter från dessa företag, dels experter kopplade till Handelsrådet. Handelsrådet består av arbetsmarknadens parter inom handeln, till exempel Handels och Svensk Handel. Dess syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare.

En av domarna i år är Handels klubbordförande på Handels i Stockholm, Lilian Mårelius. 

Läs mer om tävlingsgrenen butikssäljare.

Läs mer om yrkes-SM.

Publicerad: 24 april 2018