Gå direkt till huvudinnehåll Gå direkt till sök

Arbetsmiljö

05 december 2023

7 tips till kunderna i julhandeln

Julen kan vara en stressig period för dig som jobbar i butik. Här kommer våra bästa tips till kunder om hur de kan göra din arbetsmiljö bättre. Dela gärna med vänner och familj!

Kvinna som jobbar i en butik.

1. Tänk på streckkoden

Under en dag i kassan i matbutiken kan den som sitter där lyfta uppåt två ton varor. Du gör det lättare genom att vända streckkoden åt rätt håll, mot din mage. Tänk också på att inte bygga varuberg, utan sprida ut varorna.

2. Häng tillbaka kläderna på galgen

När du har provat kläder, häng tillbaka plaggen på galgarna och ta med dom ut från provrummet. För visst känns det bättre att köpa kläder som inte är skrynkliga, eller har legat på golvet i provrummet? 

3. Ha pengar på kontot 

Visst är det trist att bli stående i kö bara för att någon före inte har koll på sina pengar. Eller letar efter plånbok, presentkort eller medlemskort. Gör det lättare för alla genom att vara förberedd när du är framme och ska betala.

4. Bli inte sur i kön

Det är högt tryck i alla butiker inför julen och under mellandagsrean, och köer är aldrig kul. Istället för att sprida dåliga vibes omkring dig, använd tiden till att leta reda på plånboken och se till att du har pengar på kortet. Det minskar kötiden och underlättar för kassapersonalen.

5. Planera dina onlineköp

Gör en bra research innan du beställer online så minskar risken att du behöver göra många returer. Det är bra för både klimatet och dom som hanterar paketen. Kolla reviews för att få vägledning när det gäller storlek, passform, kvalitet och annat. Ingen vill ju ha en stickig tröja. 

6. Hämta paketen i tid

Det är inte tomten som kommer med paketen, utan handelsanställda som packar, levererar och lämnar ut dina varor. Tänk på att ha ordning på apparna och legget när du ska hämta ut. Hämta gärna paketet så snabbt som möjligt, då hinner alla få sina paket innan jul.

7. Var trevlig

Julhandeln är stressig för alla, och i synnerhet för dom som jobbar i butikerna. Bidra till en skön stämning genom att hälsa, säga tack, och låta bli att prata i telefon när du betalar. Du kommer långt med att vara snäll.