Sannas synpunkt oktober 2015

Nu är avtalsrörelsen igång på riktigt för oss på Handels. Under avtalskonferenserna som hållits på alla våra 19 avdelningar nu i september, har förtroendevalda tillsammans börjat utmejsla de avtalskrav vi ska föra fram till arbetsgivarna i början på nästa år. Det har varit veckor av intensiva diskussioner där många intressanta idéer har presenterats om hur vi kan göra kollektivavtalet ännu bättre.

Även om det dröjer innan vi presenterar konkreta krav så kan jag redan nu säga att frågan om trygga jobb kommer att bli viktig för oss att driva i avtalsrörelsen. Nästan var tredje person som jobbar i detaljhandeln inom Handels avtalsområde har en tidsbegränsad anställning. När det gäller unga upp till 24 år är över hälften visstidtidsanställda. Dessutom jobbar allt för många inom vår bransch deltid, trots att det enda de vill är att ha flera timmar. På lagersidan kan vi se en liknande problematik i den ökade användningen av bemanningsföretag. Precis som de visstidsanställda lever många bemanningsanställda i en otrygg tillvaro där man hela tiden måste vara beredd att bli inringd med kort varsel.

Många av er känner säkert igen er i det här. Att inte kunna planera sin vardag eller veta om man ska få ihop tillräckligt med pengar för att klara av att betala mat och hyra. Eller att som fast anställd hela tiden behöva lära upp nya personer och ständigt oroa sig för om det finns tillräckligt med personal för dagen. Arbetsgivarnas behov av flexibilitet har allt för länge gått ut över de anställdas trygghet och arbetsmiljö. Att få ett stopp på daglöneriet kommer därför att bli en av våra viktigaste frågor i den kommande avtalsrörelsen.

Men för att uppnå detta och andra mål är det viktigt att vi inom LO-familjen tillsammans står upp mot arbetsgivarna och driver våra krav gemensamt. "Stark Tillsammans" och "Alla ska med" innebär att ingen bransch på arbetsmarknaden ska lämnas i Svenskt Näringslivs klor och riskera att bli ett B-lag på svensk arbetsmarknad. Nu mer någonsin är det viktigt att alla LO-förbund ställer upp tillsammans för en fungerande arbetsmarknad för alla.

Uppdaterad: 2 oktober 2015