Sannas synpunkt maj 2016

Mycket har hänt sedan min senaste krönika. För det första vill jag passa på att tacka alla som varit inblandade i arbetet med att få fram nya kollektivavtal för anställda inom privata butiker och lager. Ett avtal som banade väg för kollektivavtalen för anställda inom KFO som också blev klara i april. Tillsammans har vi sett till att få fram bra avtal som innebär flera förbättringar för er medlemmar.

Låt mig gå igenom några punkter som jag tycker är extra viktiga att belysa med det nya avtalet.

Genom löneökningar med 590 kronor i månaden har vi gjort det vi ska och levererat märket i kronor för de kvinnodominerade sektorerna. Samtidigt höjs lägstalönerna med 500 kronor i månaden. Jag är både glad och stolt över att vi på det här sättet garanterar att lågavlönade kvinnor som utgör en stor del av vår medlemskår inte halkar efter i löneutvecklingen.

När det gäller att bekämpa otrygga anställningar har vi nått en bit på vägen då vi enats med arbetsgivarna om ambitionen att normen ska vara heltid och de som anställs på allmän visstid ska ha en anställningstid på minst 14 dagar. Det betyder att det inte längre blir möjligt för arbetsgivarna att anställa någon från dag till dag och att de arbetspass som behöver fyllas med kort varsel måste gå till deltidsanställda som på det sättet kan få ihop mer arbetstimmar. Att ambitionen för personalplanering ska vara att man erbjuder de anställda minst 25 timmar i veckan är ett annat exempel på hur vi vill se till att reglera de otrygga anställningarna i avtalet.

Men det är inte det enda som hänt i april, en månad som jag tror kommer att gå till historien som en av de mest hektiska i förbundets historia.

Vi har precis hållit kongress under fem dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Det har varit fem dagar av viktiga diskussioner, sena kvällar, hårt arbete, många skratt och inte minst många viktiga beslut som ska fortsätta att utveckla Handels in i framtiden.

Jag vill också passa på att tacka för ett fortsatt förtroende som förbundsordförande. Det känns fantastiskt att tillsammans med alla er engagerade och kompetenta Handelsföreträdare se till att vi blir ännu starkare i kampen för bättre villkor för alla medlemmar.

Uppdaterad: 9 maj 2016