Vad betyder lojalitetsreglerna för sociala medier i avtalet för frisörer?

Fråga: Hur ska man tänka kring lojhalitetsreglerna och sociala medier i avtalet för frisörer?

Svar: Arbetsgivaren marknadsför ofta sin verksamhet genom anställda som uppmuntras att lägga ut saker på webben. Dagens arbetsgivare kräver i princip att det ingår i arbetsuppgifterna att promota salongen och sitt arbete via sociala medier.

Ett vanligt problem är att man har ”sina” kunder som vänner på t ex Facebook. Fråga kan uppstå om man då slutar sin anställning och ”tar med sig” kunden osv.

Instagram ställer till det ytterligare eftersom en anställd kan ha ett öppet konto vilket då kan resultera i att kunder kan följa självmant dvs. det krävs ingen aktiv handling för att lägga till följare.

Det är av vikt med en bra kommunikation på arbetsplatsen. Därför ska arbetsgivaren tillsammans med arbetstagarna ta fram en policy som anger hur sociala medier som Facebook, Snapchat, Instagram, bloggar och liknande ska, får och/eller kan hanteras. En sådan policy anger med fördel om arbetstagarna får lov att publicera inlägg och bilder från arbetsplatsen på sina privata konton. Policyn ska vara skriftlig och framtagen i samråd med arbetstagarna för att den ska vara giltig. Samtliga arbetstagare ska ta del av policyn. En sådan policy kan användas som förebyggande åtgärd mot tvister i framtiden. Behöver ni ändra på redan framtagan policies, vänd er till Handels för hjälp att förhandla.

Uppdaterad: 7 mars 2018