Problem med att signera med e-legitimation

Safari

Om du är användare av en Iphone/Ipad/Mac ihop med webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Det styrs av en säkerhetsåtgärd som finns på dessa enheter. Logga ut och vänta i 20 minuter och prova sedan igen.

Du kan i webbläsaren Safari ha inställningen "spåra inte mellan webbplatser" som gör att det inte går att signera. Du måste då ta bort inställningen, se informationen om Cookie Failure nedan.

Går ej att logga in med äldre enhet, IOS12

Om du är användare av en äldre enhet av märket Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, så blir du inte inloggad efter att du signerat med BankID. Problemet kan uppstå i alla webbläsare. Du behöver då logga in på Mina sidor med en annan enhet. Vi arbetar med att försöka lösa problemet. 

Chrome

I den senaste säkerhetsuppdateringen i Chrome kan du ha fått en inställning i Cookies som gör att webbläsaren inte tillåter tredjepartscookies. Du behöver ändra inställningen så att webbläsaren tillåter alla cookies. Se informationen om Cookie Failure nedan.

Felruta om Cookie Failure

Det troliga är att du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1. I den versionen finns en inställning för integritetsskydd som gör att felet uppstår. Problemet uppstår främst i webbläsaren Safari.

Det enklaste sättet att lösa problemet är att logga ut och logga in igen med någon av webbläsarna Chrome, Edge eller Firefox för att signera och skicka in tidrapporten.

Om du vill ändra dina inställningar i Safari behöver du gå in i  Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".

Om du får samma problem i webbläsaren Chrome ska du i Chromes inställningar tillåta alla cookies.

Fler vanliga frågor.