Mina sidor
A-kassan > Mina sidor > Frågor och svar

Frågor och svar

Tekniska förutsättningar

Adobe Reader

För att kunna öppna ett dokument i PDF-format behöver du ha den uppgraderade programvaran Adobe Reader installerad på din dator.

Du kan enkelt och kostnadsfritt ladda ner programvaran från www.adobe.se

På surfplattor/mobiltelefoner kan du öppna PDF via webbläsarna Google Chrome (androida enheter) och Safari (Ipad/Iphone).

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Popup-fönster

Vissa tjänster till exempel Skriv ut och sedan spara dokument samt att kunna se bilder på tidrapporter kräver att du tillåter popup-fönster i webbläsaren.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Inloggning

E-legitimation

Inloggnimng sker med e-legitimation.

Det är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Till exempel när du sköter dina bankärenden, gör en flyttanmälan, deklarerar, anmäler vård av sjukt barn. En fördel är att du bara behöver komma ihåg en kod oavsett om du loggar in hos oss eller på någon annans hemsida.

Du skaffar det hos din bank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.

För mer information om e-legitimation - läs här.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

På en publik dator

Du behöver använda Mobilt BankID om du använder en publik dator. Saknar du det kontaktar du din bank.

Mina sidor visar viss personlig information såsom utbetalningsspecifikationer och intyg i formatet PDF. Webbläsaren i datorn kan spara en kopia på dokumenten i sin temporära mapp. Vi rekommenderar dig därför att rensa webbläsarens temporära mapp innan du lämnar datorn.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

En grå sida visas efter inloggning

Du har antagligen aktiverat In-private-surfing (incognito-läge) på din enhet. Avaktivera den och Mina sidor visas korrekt.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Tidrapport

Problem med att signera med e-legitimation

Safari

Med en Iphone/Ipad/Mac ihop med webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Det styrs av en säkerhetsåtgärd som finns på dessa enheter. Logga ut och vänta i 20 minuter och prova sedan igen.

Går ej att logga in med äldre enhet, IOS12

Om du är användare av en äldre enhet av märket Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, så blir du inte inloggad efter att du signerat med BankID. Problemet kan uppstå i alla webbläsare. Du behöver då logga in på Mina sidor med en annan enhet.

Cookie Failure

Det troliga är att du använder en Iphone/Ipad/MAC med en version av operativsystem som har en inställning för integritetsskydd som gör att felet uppstår. Problemet uppstår främst i webbläsaren Safari.

Det enklaste sättet att lösa problemet är att logga ut med logga ut knappen och logga in igen med någon av webbläsarna Chrome, Edge eller Firefox för att signera och skicka in tidrapporten.

Om du vill ändra dina inställningar i Safari behöver du gå in i Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".

Om du får samma problem i webbläsaren Chrome ska du i Chromes inställningar tillåta alla cookies.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Saknar vecka att fylla i tidrapport för

Kontrollera om du redan påbörjat ifyllnad av veckan. Den påbörjade tidrapporten finns i fältet "Jag vill göra klart".

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Få papperstidrapport men ändå använda Mina sidor

Varje gång du loggar in på Mina sidor ställer den om sig till elektroniska tidrapporter. Om du vill använda Mina sidor för att få information kring din ersättning och ansökan kan du som komplement själv beställa papperstidrapporter när du behöver det. Det gör du här.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Tidrapport låser sig i webbläsaren

Läs mer på sidan med information om låst aktivitet. Klicka här.

Uppdaterad den 6 oktober 2020

Samtycke

Begäran om samtycke på Mina sidor

För att en a-kassa ska kunna lämna ut information om dina utbetalningar till en trygghetsorganisation där du har en inkomstförsäkring behöver du lämna samtycke.

På Mina Sidor, under Min Profil och Mina samtycken hanterar du förfrågan om samtycke. Där kan du även se vilken trygghetsorganisation som skickat förfrågan om samtycke, samt vad samtycket innebär.
Har du funderingar kring inkomstförsäkring ber vi dig kontakta din trygghetsorganisation.

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Om du inte tar tillbaka ditt samtycke kommer det att tas bort automatiskt efter två år.

Uppdaterad den 23 november 2020
Uppdaterad: 6 oktober 2020