Frågor och svar

Tekniska förutsättningar

  • Adobe Reader

    För att kunna öppna ett dokument i PDF-format behöver du ha den uppgraderade programvaran Adobe Reader installerad på din dator.

    Du kan enkelt och kostnadsfritt ladda ner programvaran från www.adobe.se

    På surfplattor/mobiltelefoner kan du öppna PDF via webbläsarna Google Chrome (androida enheter) och Safari (Ipad/Iphone).

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • Popup-fönster

    Vissa tjänster till exempel Skriv ut och sedan spara dokument samt att kunna se bilder på tidrapporter kräver att du tillåter popup-fönster i webbläsaren.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020

Inloggning

  • E-legitimation

    Det är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Till exempel när du sköter dina bankärenden, gör en flyttanmälan, deklarerar, anmäler vård av sjukt barn. En fördel är att du bara behöver komma ihåg en kod oavsett om du loggar in hos oss eller på någon annans hemsida.

    Du skaffar det hos din bank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.

    För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • På en publik dator

    Du behöver använda Mobilt BankID om du använder en publik dator. Saknar du det kontaktar du din bank.

    Mina sidor visar viss personlig information såsom utbetalningsspecifikationer och intyg i formatet PDF. Webbläsaren i datorn kan spara en kopia på dokumenten i sin temporära mapp. Vi rekommenderar dig därför att rensa webbläsarens temporära mapp innan du lämnar datorn.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • En grå sida visas efter inloggning

    Du har antagligen aktiverat In-private-surfing (incognito-läge) på din enhet. Avaktivera den och Mina sidor visas korrekt.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • Automatiskt utloggad

    Om du är aktiv hela tiden du är inloggad finns ingen tidsbegränsning på hur länge du kan vara inloggad.

    Är du inaktiv på sidan kommer du att få frågan om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill logga ut. Har du inte svarat inom 20 minuter blir du automatiskt utloggad.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020

Tidrapport

  • Problem med att signera med e-legitimation

    Safari

    Om du är användare av en Iphone/Ipad/Mac ihop med webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Det styrs av en säkerhetsåtgärd som finns på dessa enheter. Logga ut och vänta i 20 minuter och prova sedan igen.

    Du kan i webbläsaren Safari ha inställningen "spåra inte mellan webbplatser" som gör att det inte går att signera. Du måste då ta bort inställningen, se informationen om Cookie Failure nedan.

    Går ej att logga in med äldre enhet, IOS12

    Om du är användare av en äldre enhet av märket Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, så blir du inte inloggad efter att du signerat med BankID. Problemet kan uppstå i alla webbläsare. Du behöver då logga in på Mina sidor med en annan enhet. Vi arbetar med att försöka lösa problemet. 

    Chrome

    I den senaste säkerhetsuppdateringen i Chrome kan du ha fått en inställning i Cookies som gör att webbläsaren inte tillåter tredjepartscookies. Du behöver ändra inställningen så att webbläsaren tillåter alla cookies. Se informationen om Cookie Failure nedan.

    Felruta om Cookie Failure

    Det troliga är att du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1. I den versionen finns en inställning för integritetsskydd som gör att felet uppstår. Problemet uppstår främst i webbläsaren Safari.

    Det enklaste sättet att lösa problemet är att logga ut och logga in igen med någon av webbläsarna Chrome, Edge eller Firefox för att signera och skicka in tidrapporten.

    Om du vill ändra dina inställningar i Safari behöver du gå in i  Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".

    Om du får samma problem i webbläsaren Chrome ska du i Chromes inställningar tillåta alla cookies.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • Saknar vecka att fylla i tidrapport för

    Kontrollera om du redan påbörjat ifyllnad av veckan. Den påbörjade tidrapporten finns i fältet "Jag vill göra klart".

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • Få papperstidrapport men ändå använda Mina sidor

    Varje gång du loggar in på Mina sidor ställer den om sig till elektroniska tidrapporter. Om du vill använda Mina sidor för att få information kring din ersättning och ansökan kan du som komplement själv beställa papperstidrapporter när du behöver det. Det gör du här.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
  • Tidrapport låser sig i webbläsaren

    Vi har en speciell sida med information om låst aktivitet. Klicka här.

    Uppdaterad den 6 oktober 2020
Uppdaterad: 6 oktober 2020